Det görs ytterst lite forskning om test i vårt land. Det beror säkert inte på att det inte behövs. Skälet är nog snarast att aktörerna som säljer test nöjer sig med vad de har eller importerar produkter från, i första hand, USA. Den forskning som görs möts också med skepsis, enligt min erfarenhet. Det krävs publicering.
Publicering är mycket
sällsynt i branschen i vårt land. Det kan finnas flera skäl som brist på
resurser och kompetens, men även mycket stora aktörer arbetar inte med
publicering i nämnvärd grad. Ännu ett skäl kan vara att det kan vara
svårt att få ett säljande format för vetenskapliga tidskrifter om man
bara redovisar utvecklingsarbete. Kanske har det också bedömts att kunderna är svalt intresserade av publiceringsaspekten.
Det är beklagligt att jakten på någon form av vetenskaplig legitimering numera hamnar i att man hävdar att man har ett "Big Five"-test, och man verkar betrakta Big Five som det slutliga svaret på personlighetens struktur. Men sanningen är att det inte finns någon teori värd namnet bakom Big Five och att i praktiken ger Big Five-test mycket svaga resultat med låg validitet och låg prognostisk effektivitet.
Personlighet tycks till viss del vara evolutionära strategier. Kanske life history är ett bra begrepp att basera en modell på?
ReplyDelete